2014. december 12., péntek

Pirografika, avagy égessünk mintát a fába

Pirografika, avagy égessünk mintát a fába

Régóta foglalkoztatott már ez a famegmunkálási és díszítési technika, ezért amikor a Lidl-ben megláttam a pirográf készletet, egyből lecsaptam rá. Gyorsan meg is fogalmazódott bennem, hogy milyen jó kis táblát tudnék Tesóméknak készíteni a segítségével karácsonyra. Miután az ötlet megvolt már csak a megvalósítás következett, amihez pedig be kellett szerezni a megfelelő anyagokat. Először is egy alapra volt szükség amire a minta fog kerülni. Ezt az Auchan-ban sikerült beszereznem egy vágódeszka személyében. Kb. 1 cm vastag és majdnem A4-es méretű volt. A rá kerülő grafikát először számítógépen terveztem meg, majd pedig kinyomtattam. Próbáltam minél több infót összeszedni a különböző munkafolyamatokról, amik a hőnáhított tábla elkészítéséhez szükségeltetnek. Megnéztem jópár videót a Youtube-on. Volt ahol a megtervezett és kinyomtatott grafikát vasalóval vitte rá a felületre a szerző. Kipróbáltam ezt a módszert, mert viszonylag könnyűnek tűnt, de nekem sajnos nem jött be. Olyannyira, hogy a felhevített vágódeszka mivel ragasztva van elkezdett megrepedni és egy kicsit elvetemedni. Szerencsére még idejében észrevettem és felhagytam ezzel a módszerrel. 
A vasalós változat. Itt a grafikát tükrözve kellett kinyomtatnom és megpróbálni rávasalni.

Úgy döntöttem maradok a jól bevált indigónál és kézzel rajzolom fel rá a mintát. Igen ám, de hol lehet manapság indigót beszerezni? Kis keresgélés után az interneten megnéztem, hogy hol lehet Debrecenben szombaton indigóhoz jutni. Elmentem, megvettem. Az indigóval már lényegesen jobban sikerült a fára felrajzolni a grafikát, ezért ezt a módszert merem ajánlani mindenkinek. 
Az indigóval felrajzolt minta.

Miután ezzel végre sikeresen megvoltam jöhetett az égetés. Nos ez sem úgy sikerült elsőre, ahogy gondoltam. A próba égetés amit végeztem az egy fenyő polc darabon volt ami világosabb és puhább mint a bükk vágódeszka. Mivel a bükk kicsit keményebb és makacsabb, ezért több időbe került mire sikerült a kívánt hatást elérnem. 
 
Félkész állapotban

A többféle égető fejnek köszönhetően sikerült meggyőznöm az igazamról :) A végeredmény nem lett rossz szerintem első próbálkozásra. Nem mondom, hogy nem lehetett volna szebben megcsinálni, de én elégedett voltam. Először le akartam lakkozni, hogy egy kicsit időjárás állóbb legyen, de a végén úgy döntöttem, hogy marad natúr színű, majd Tesómék lelakkozzák, vagy befestik a kívánt színre.

Az elkészült tábla
Azóta postára adtam, és úton van Németország felé. Remélem az érdeklődőknek sikerült egy kicsit mégjobban felkelteni a figyelmét és találnak hasznos infót az írásomban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...